L’Estimulació Cognitiva són aquelles activitats destinades a millorar el rendiment cognitiu general o algun dels seus processos i components (atenció, memòria, llenguatge, funcions executives, percepció).
La Rehabilitació Neuropsicològica és una estratègies d’intervenció que té com a objectiu permetre a la persona amb un funcionament alterat del cervell reduir les alteracions cognitives, emocionals i conductuals, gestionar aquestes dificultats i reduir-ne el seu impacte en la vida quotidiana.
FUNCIONS COGNITIVES
ATENCIÓ
És una capacitat necessària per què la resta de processos es pugui dur a terme.
- Focalitzada: respondre de forma específica a un estímul.
- Sostinguda: mantenir una resposta constant durant la realització d’una tasca contínua i repetitiva.
- Selectiva: capacitat de mantenir una activitat durant la presència d’estímuls competitius o distractors interns o externs.
- Alternativa: flexibilitat mental que permet canviar els focus d’atenció i moure’l a tasques amb demandes cognitives diferents.
- Dividida: respondre simultàniament a múltiples tasques o demandes cognitives.
MEMÒRIA
Procés a través del qual es codifica, s’emmagatzema i es recupera una informació determinada. Ens permet aprendre.
- Immediata
- A curt termini (explícita):
- Espacial
- Episòdica: paràmetres espai-temporals
- Semàntica: informació general lligada al context
- A llarg termini (implícita):
- Procedimental: hàbits, tasques automàtiques i aprenentatges esporàdics
- Priming
- Condicionament
- Habituació i sensibilització
- Memòria de treball: manteniment temporal i manipulació de la informació, recent percebuda o recuperada de la memòria a LL/T, necessària per dirigir la nostra conducta a la realització d’un objectiu
FUNCIONS EXECUTIVES
Conjunt d’habilitats cognitives que permeten l’anticipació, l’establiment de metes, la formació i execució de plans i objectius, l’inici d’activitats, l’autoregulació i l’habilitat de portar a terme les tasques eficientment.
- Atenció sostinguda
- Inhibició d’interferències
- Planificació
- Supervisió i control de la conducta
- Flexibilitat conceptual
PERCEPCIÓ
Procés a través del qual s’organitza i interpreta la informació rebuda del món exterior i interior. Ens permet interpretar i comprendre el nostre entorn.
- Visual
- Somatosensorial
- Auditiva
- Olfactiva
- Gustativa
LLENGUATGE
Sistema simbòlic utilitzat per comunicar significats concrets o abstractes, amb independència de la modalitat sensorial utilitzada o del mitjà concret d’expressió.
- Llenguatge: sistema simbòlic per representar i comunicar idees.
- Parla: forma de comunicació audible.
QUÈ OFERIM?
- Entrenament i estimulació cognitiva
- Entrenament en estratègies per compensar els problemes
- Entrenament funcional en activitats de la vida diària
- Suport emocional i assessorament a familiars i cuidadors
QUÈ ABORDEM?
- Dificultats d’atenció i concentració
- Dificultats d’organització i planificació
- Inflexibilitat cognitiva
- Trastorns d’aprenentatge
- Trastorns del neurodesenvolupament
- Demències
- Dany Cerebral Adquirit
- Esclerosi Múltiple
- Malalties minoritàries
- Adquisició d’habilitats socials

ESPAI
- El Molí del Vidal. Torrefeta (La Segarra)
- Llars o espai quotidians de les persones
La Segarra, Urgell, Anoia i Alt Penedès